طنز در مثنوی های عطار

پایان نامه
چکیده

چکیده همان گونه که کلام جدّ عطار متضمن معانی بلند عرفانی است، مفاهیم طنزآمیز او نیز شایان توجّه است. لذا در پی دست یافتن به محتوا و درون مایه طنز های او حکایات طنزآمیز مثنوی های او مورد بررسی قرار گرفت. و بر این اساس مجموعه حاضر در دو فصل و بخش پایانی به عنوان سخن آخر تنظیم گردید؛ که هر کدام از فصول به بخش های متعددی تقسیم بندی شده است. در فصل اول (کلیات و تعاریف)، به ماهیت خنده، رسالت، اهداف و انگیزه های طنزپرداز، پیشینه طنز درغرب، اسلام و ادبیات فارسی، تعاریفی از انواع شوخ طبعی پرداخته شد. در فصل دوم، که در حکم تنه اصلی این پایان نامه است، ابتدا توضیح مختصری درباره هر یک از مثنوی های عطار ارائه شد، سپس به طبقه بندی طنز در چهار بخش اصلی پرداخته شد، که هر یک از این چهار بخش خود به بخش های دیگر تقسیم شده است. و سپس علت گرایش او به طنز از انواع شوخ طبعی و شیوه های رایج در طنز و شوخ طبعی بیان شده و در نهایت نمودارها و جدا ولی مرتبط با حکایت های طنز آمیز آورده شده است. در سخن آخر که بخش پایانی این مجموعه است به بیان چند نکته در مورد طنز های عطار پرداخته شده است. به نظر می رسد که طنز در آثار عطار برای نقد مسائل سیاسی، اجتماعی صوفیانه و فلسفی به کار گرفته شده است. در این رساله از 77 منبع استفاده شده است. کلید واژه: طنز، شوخ طبعی، انواع شوخ طبعی، عطار، طنز عطار. چکیده همان گونه که کلام جدّ عطار متضمن معانی بلند عرفانی است، مفاهیم طنزآمیز او نیز شایان توجّه است. لذا در پی دست یافتن به محتوا و درون مایه طنز های او حکایات طنزآمیز مثنوی های او مورد بررسی قرار گرفت. و بر این اساس مجموعه حاضر در دو فصل و بخش پایانی به عنوان سخن آخر تنظیم گردید؛ که هر کدام از فصول به بخش های متعددی تقسیم بندی شده است. در فصل اول (کلیات و تعاریف)، به ماهیت خنده، رسالت، اهداف و انگیزه های طنزپرداز، پیشینه طنز درغرب، اسلام و ادبیات فارسی، تعاریفی از انواع شوخ طبعی پرداخته شد. در فصل دوم، که در حکم تنه اصلی این پایان نامه است، ابتدا توضیح مختصری درباره هر یک از مثنوی های عطار ارائه شد، سپس به طبقه بندی طنز در چهار بخش اصلی پرداخته شد، که هر یک از این چهار بخش خود به بخش های دیگر تقسیم شده است. و سپس علت گرایش او به طنز از انواع شوخ طبعی و شیوه های رایج در طنز و شوخ طبعی بیان شده و در نهایت نمودارها و جدا ولی مرتبط با حکایت های طنز آمیز آورده شده است. در سخن آخر که بخش پایانی این مجموعه است به بیان چند نکته در مورد طنز های عطار پرداخته شده است. به نظر می رسد که طنز در آثار عطار برای نقد مسائل سیاسی، اجتماعی صوفیانه و فلسفی به کار گرفته شده است. در این رساله از 77 منبع استفاده شده است. کلید واژه: طنز، شوخ طبعی، انواع شوخ طبعی، عطار، طنز عطار.

منابع مشابه

زمینه‌های گفتگویی طنز در مثنوی

گفتگو در آثار میخاییل باختین اصطلاحی است که سرشتی روش‌شناختی دارد. وی گفتگو را روشی برای روبه‌رو شدن با اموری می‌داند که تن به برخورد سلطه‌‌جویانه نمی‌دهند. بنابراین، این اصطلاح در تقابل با برتری طلبیِ نیروهای تک‌آوا قرار می‌گیرد. جنبه‌های گفتگوییِ طنز، خنده و کارناوال در اندیشۀ باختین نیز در همین ویژگی ریشه دارند. هدف مقاله حاضر بررسی زمینه‌های است که با پرورش عناصر گفتگویی و کارناوالی، به شکل‌گ...

متن کامل

زمینه های گفتگویی طنز در مثنوی

گفتگو در آثار میخاییل باختین اصطلاحی است که سرشتی روش شناختی دارد. وی گفتگو را روشی برای روبه رو شدن با اموری می داند که تن به برخورد سلطه جویانه نمی دهند. بنابراین، این اصطلاح در تقابل با برتری طلبیِ نیروهای تک آوا قرار می گیرد. جنبه های گفتگوییِ طنز، خنده و کارناوال در اندیشۀ باختین نیز در همین ویژگی ریشه دارند. هدف مقاله حاضر بررسی زمینه های است که با پرورش عناصر گفتگویی و کارناوالی، به شکل گی...

متن کامل

سنجش حکایات مشابه مولوی با مثنوی های عطار

بی تردید یکی از سرچثمه های زلال مولانا در بیان حکایات مثنوی معنوی، مثنوی های عطار است، به حدی که ازمجموح ٧٩٠ حکایت در شش دفتر مثنوی ٤٢ حکایت درمثنویهای عطار (مصیبت نامه، الهی نامه، منطق الطیر، اسرار نامه) آمده است، که  بیانگر توجه مولانا به آثار عطاراست. ظاهرا مولوی مثنوی را به خواهثی حسام الدین چپلی و به تقلید از حدیقه نوشته است هرچند مولوی برای سنائی ارزش فوق العاده ای قائل بوده است و چندیئ ب...

متن کامل

شخصیت پردازی در مثنوی های عطار نیشابوری

عطار نیشابوری صاحب چندین منظومه ای عرفانی است که همه ی آن ها مبتنی بر طرح یک داستان است برای بررسی اهمیت طرح ها ی داستانی وی با توجه به اینکه شخصیت مهم ترین عنصر داستان است شخصیّت پردازی وی را در چهار مثنوی مصیبت نامه، الهی نامه، اسرارنامه و منطق الطیر بررسی کرده ایم. نتیجه ی بررسی نشان می دهد عطار به دو شیوه ی مستقیم و غیر مستقیم، شخصیّت ها را معرفی می کند وی برای پردازش شخصیّت ها از عناصری همچون...

15 صفحه اول

اعلام ( اشخاص ) در مثنوی های عطار

از مطالعه مثنوی های عطار چنان بر می آید که شخصیت های متعدد در آن حضور دارند و با بیان احوال و اقوال آنها معرفی شده اند و گویی وی برای بیان مقاصد و اغراض خویش ایشان را به شهادت طلبیده است . بررسی احوال شخصیت های مختلف از دیدگاه عطار برای علاقه مندان به آثار وی بی تردید بسیار مهم و سودمند است . انگیزه تحقیق نگارنده ، پاسخ دادن به این نیاز بوده است .

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه زنجان - دانشکده علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023